Deca sa autizmom obično imaju poteškoće u interakciji sa drugima i suočavaju se sa problemima u komunikaciji. Roditeljima i terapeutima predstavlja pravi izazov da pronađu siguran, efikasan i bezbedan način kako da motivišu takvu decu. Razvoj jezika i usvajanje adekvatnih bihevioralnih i komunikacionih vešitna može predstavljati veliki problem za decu sa autizmom; međutim, postoji nekoliko načina kako da im se olakša u tome.

Upoznajte dete

Pre nego što se odlučite za bilo kakvu strategiju učenja, neophodno je da dobro upoznate dete. Treba da:

  • Napravite spisak detetovih interesovanja i jačih strana. Tu treba uključiti i ono što dete fascinira i preokupira, a može delovati čudno.
  • Shvatite koje aktivnosti frustriraju dete i izazivaju anksioznost kod njega
  • Imate na umu prisutne probleme u razvoju

Kada to uradite, možete napraviti strategiju pomoću koje vaše dete može najbolje da uči. Ne postoje dva potpuno ista deteta, tako da ćete morati da pažljivo posmatrate dete i procenjujete situaciju pre nego što se odlučite na sledeći korak.

Načini motivisanja

Postoji više načina pomoću kojih možete motivisati dete sa autizmom. Nabrojaćemo neke:

  • Terapija igrom

Dete možete motivisati pomoću terapije igrom, čime će ono steći utisak da može samo nešto postići, podstaći ga da se izrazi i da nauči nove veštine.

  • Pružite mu izbor

Dete možete motivsati tako što ćete mu pružiti da izabere neku aktivnost koja ga stimuliše, kao što je skakanje ili ples. Možete mu se pridružiti u toj aktivnosti dok ne bude u stanju da ostvari kontakt očima ili komunicira spontano.

  • Koristite pozitivnu podršku

U toku terapije ili učenja novih stvari, dete će obično bolje reagovati ako mu date da proba ponovo nakon neuspešnog pokušaja i ako ga pohvalite kad nešto uradi kako treba.

Možete da pokušate da upotrebite i neki drugi vid podrške. Deca sa autizmom često ne mogu biti motivisana na neki tradicionalan način na koji smo navikli u svakodnevnom životu. U tom slučaju moraćete da pronađete ono što detetu odgovara.

Jedan način je da detetu date nekoliko stvari i posmatrate ono što izabere. U većini slučajeva, prvi predmet koji dete odabere će ujedno biti i najmoćnije sredstvo podrške.

Kada budete otkrili šta detetu najviše odgovara i šta ga najviše podstiče, možete mu dati taj predmet nakon što nešto uradi kako treba. Obavezno uključite i neki vid verbalne podrške, npr. „Bravo!“. Na taj način će postati svesni i važnosti i efikasnosti verbalne podrške.

  • Kombinujte nove veštine i ono što je detetu već poznato

Važno je da detetu učenje bude zabavno i zanimljivo. To znači da pored učenja novih veština treba da uključite i ono što dete već zna i ume. Iako jeste važno da stvorite rutinu i da dete može da očekuje šta treba da radi, istraživanja su pokazala da se deca sa autizmom bolje ponašaju, bolje su koncentrisana i bolje uče ako su aktivnosti raznovrsne.

  • Uključite senzorne aktivnosti

Dete može brže naučiti nove veštine pomoći aktivnosti baziranih na senzornoj integraciji. Ipak, važno je imati na umu da ove aktivnosti treba uvoditi polako i postepeno da ne bi došlo do senzornog preopterećenja.

  • Muzikoterapija

Mnoga deca sa autizmom vole da pevaju, čak iako ne umeju da govore. Pomoću pesmica sa jednostavnim frazama koje se ponavljaju možete im pomoći u razvoju jezika. Pevanje im može pomoći i da otklone monotone govorne šeme. Takođe, može im poboljšati socijalnu interakciju tako što će ih podstaći da učestvuju u grupnim aktivnostima.

  • Nagradite dete

Možete nagraditi dete kada se dobro ponaša ili kada uspešno obavi neku aktivnost. Nagradu možete dati u određeno doba dana, ako je dete odradilo ono što je trebalo.

 

Decu sa autizmom je obično teže motivisati nego decu koja nemaju taj problem. Ipak, postoji više načina koji vam mogu pomoći u tome. Uz pomoć ovih saveta i kada dobro upoznate ono što vašem detetu odgovara, moći ćete da načinite plan ili strategiju uz koje ćete moći da uspešno motivišete dete sa autizmom.

Neophodno je da sarađujete sa terapeutima i da koristite iste vidove podrške i nagrade, kako bi dete bolje razumelo i naučilo verbalne pokazatelje koji idu uz njih. Tako će vaše dete biti više motivisano i lakše će moći da uči nove veštine.