IGRA PRETVARANJA

Vaše dete verovatno voli logičnu igru sa jasnim ciljem i teško mu je da se uključi u igru pretvaranja. Da bi se igralo koristeći maštu, dete mora da:

– ima dobru pažnju

– razume jezik

– ume da se organizuje

– ume da planira ono što treba da radi

Možete naučiti dete nekim jednostavnim sekvencama igre pretvaranja kako bi moglo da se igra sa drugom decom kad bude spremno.

 

Da li je dete spremno da nauči igru pretvaranja?

– Ima li dobru pažnju?

– Ume li da imitira postupke i reči na smislen način?

– Razume li jednostavne naloge i pitanja?

– Da li ima zajedničku pažnju kad se igra predmetima?

– Gleda li u vas dok se igrate zajedno?

– Možete li mu lako privući pažnju tokom slobodne igre?

– Pokazuje li odgovarajuće interesovanje za simboličke igračke, npr. za traktore, lutke, komplet za čaj, kase?

Ne podležite iskušenju da napredujete suviše brzo. Ako vaše dete nije usvojilo većinu navedenih stvari, najbolje je nastaviti sa strukturiranom i senzomotornom igrom jer će detetu za sada to najviše koristiti.

 

Ako vaše dete deluje spremno za igru pretvaranja

– Prvo morate utvrditi koje neophodne veštine dete poseduje

– Treba proceniti kakva igra će ga najviše privući – npr. farma, prodavnica, kuhinja

– Naučite ga jednostavnim sekvencama koje će moći lako oponašati i imitirati

– Nemojte žuriti i idite korak po korak kako dete ne bi bilo zbunjeno

– Nemojte previše pričati i koristiti previše reči kako bi dete lakše razumelo

– Uklonite sve što bi ga moglo ometati

 

Primer igre pretvaranja na farmi

– Zakačiti prikolicu na traktor

– Staviti životinje u prikolicu

– Voziti traktor i prokolicu

– Staviti životinje u štalu

 

Primer igre sa lutkama

– Obući lutku

– Očešljati lutkinu kosu

– Dati lutki flašicu

– Staviti lutku na spavanje

Primer igre u prodavnici i kuhinji

– Staviti kupljene stvari u korpu

– Platiti na kasi

– Odneti kupljene stvari u kuhinju i razvrstati ih

– Skuvati večeru za mamu i tatu

– Očistiti kuću

– Postaviti sto

783063p

Kada vaše dete usvoji ovakve sekvence, možete ga naučiti nekim frazama koje treba da kaže u odgovarajućem trenutku. Ako to izgovorite nekoliko puta, dete će možda to ponoviti za vama i onda početi da koristi i tokom igre, npr:

– Hranim lutkicu

– Perem sudove

– Večera je spremna

– Krave su na livadi

– Vozim traktor

Dete će polako sticati neophodne veštine i interesovanje za igru pretvaranja kada bude spremno. Neka deca sa autizmom ne vole igru pretvaranja. Kao i uvek, neka vam dete bude vodič kada donosite odluku čemu ćete ga učiti.

 

Najvažniji saveti za učenje igre pretvaranja

– Pripremite prostor u kome dete neće biti ometano

– Vodite igru sa leva na desno

– Po završetku igre stavite igračke u kutiju

– Učite dete onome za šta je sposobno

– Učite ga onome što će mu pomoći da se osamostali

– Podstičite ga što je manje moguće

Dozvolite detetu da samo završi jednostavne zadatke dok ga nadgledate i podstičite ga samo kada je to neophodno.

– Dajte mu raznovrsne zadatke kako bi dete bilo stimulisano i zainteresovano

– Uključite u igru stvari koje deteta zanimaju sve dok ne predstavljaju nepotrebnu distrakciju i ometaju ga

– Ako dete pokazuje slabu saradnju dok uči novu aktivnost, trudite se da istrajete

– Ako takva slaba saradnja potraje, razmislite da promenite zadatke koje mu postavljate

– Učite ga igri pretvaranja kada je spremno i zainteresovano

– Počnite i završite igru jednostavnim zadacima koje dete može izvršiti uz minimalnu pomoć sa vaše strane

– Uvodite nove i malo teže zadatke u sredini igre

 

Ako stvari ne budu išle dobro, zapitajte se:

– Jesu li zadaci preteški?

– Da li postoji nešto što ometa dete tokom igre?

– Da li dosledno sprovodite rutinu?

– Je li detetu dosadno?

– Razume li dete šta treba da uradi?

Možda bi bilo zgodno da zapisujete ono što dete voli i ne voli, ono za šta je spremno i za šta nije i ono što može i što ne može.

 Izvor: AutismNI

(prevod Đorđe Selaković)