Reedukacija psihomotorike
Tretman reedukacije psihomotorike koristi pokret kako bi se podsticao razvoj u svim oblastima dečjeg funkcionisanja.
Psihičke i motorne funkcije su dva osnovna elementa čovekovog ponašanja. U detinjstvu su prvo tesno povezane, da bi se kasnije sve više diferencirale svaka po svojoj hijerarhiji, ali ni tada njihov uzajamni uticaj ne prestaje jer zadržavaju svoju suštinsku povezanost.
Razvoj svesti i ličnosti deteta nedeljivo je vezan za doživljaj telesne celovitosti. Doživljaj telesne celovitosti je složen doživljaj koji se postepeno razvija tokom prvih godina života deteta kroz interakcije socijalne sredine i neurobiološke osnove. Svaka osećajna promena u detinjstvu praćena je određenom promenom mišićne napetosti i motorne aktivnosti. Upravo pokret predstavlja polugu preko koje se ostvaruju prve težnje deteta ka svetu i preko koje dete deluje na svet. Istovremeno, ti pokreti predstavljaju i prvu šemu iskustva o sebi u svetu i o svetu koji nas okružuje. Usklađenost razvojnog toka predstavlja osnov za harmoničan razvoj psihomotorike, a njena neusklađenost u najranijim fazama razvoja leži u osnovi poremećaja psihomotorike kao što su psihomotorna nestabilnost, poremećaji praksije, tikovi, poremećaji ponašanja.
U reedukaciji psihomotorike se reintegriše funcionalna celovitost psihomotorike deteta, kroz pokret se pobuđuju, ponavljaju i dograđuju senzomotorna iskustva. Kroz reedukaciju psihomotorike se ostvaruje telesni dijalog između deteta i reedukatora, detetu se omogućava da ponovo iskustveno doživi ranije faze doživljaja telesne celovitosti, faze razvoja ovaldavanja prostorom i vremenom, dakle, sve one faze koje su tokom razvoja ostavile nedovoljno jasna iskustva. Upravo zato reedukacija psihomotorike predstavlja višedimenzionalan pristup u radu sa decom i odraslima s poremećajima psihomotorike, koji preko pokreta i tonusa ostvaruje kako telesnu tako i verbalnu komunikaciju. Terapijaki program je zasnovan na individualnim sposobnostima, razlikama i mogućnostima deteta, razvojnim potrebama i osećanjima.
Reedukacija psihomotorike je najprikladniji metod u tretmanu dece sa:
- disharmoničnim razvojem;
- dispraksičnim teškoćama;
- pervazivnim razvojnim problemima;
- intelektualnom ometenošću;
- govorno-jezičkim problemima;
- poremećajima ponašanja
Kroz reedukaciju psihomotorike primenjujemo vežbe opšte reedukacije i vežbe reedukacije psihomotorike:
- Vežbe za doživljaj gestualog prostora
- Vežbe za definisanje doživljaja telesne celovitosti
- Vežbe za osamostaljivanje pokreta
- Vežbe pasivnim pokretima
- Vežbe za ujednačavanje tonusa
- Vežbe lateralizovanosti na sebi i drugom
Tretmani se sprovode individualno i deo su individualnog programa rada sa detetom.
Trajanje tretmana je 50 minuta.